سوئیت شیراز   
۱۰ ماده غذايي كه افسردگي را از بين مي‌برند  سالم زيبا سالم زيبا .

سالم زيبا

۱۰ ماده غذايي كه افسردگي را از بين مي‌برند

ه گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاري فارس، افسردگي يكي از اختلالاتي است كه  اگر كنترل نشود سلامت روان انسان را به خطر مي‌اندازد. عوامل متعددي در بروز اين اختلال  عصبي نقش دارد .اگر شما دچار اختلال به افسردگي هستيد و يا مي‌خواهيد از ابتلا به اين اختلال خود را در امان نگه‌داريد اين 10 ماده غذايي را فراموش نكنيد.

كربوهيدرات‌هاي پيچيده

مصرف كربوهيدرات‌هاي پيچيده موجب افزايش توليد سروتونين مي‌شود. سروتونين يك انتقال‌دهنده شيميايي است كه در صورت كاهش سطح ان در خون افسردگي بروز مي‌كند.

مصرف مواد غذايي حاوي كربوهيدرات پيچيده باعث آزادسازي انسولين مي‌شوند. انسولين باعث مي‌شود  تماماسيدآمينه‌هاي موجود در خون به‌جز تريپتوفان جذب سلول‌هاي بدن شوند درنتيجه مقدار زياد تريپتوفان در جريان خون باقي مي‌ماند و به مغز واردشده، تبديل به سروتونين مي‌شود و مقدار سروتونين در مغز افزايش مي‌يابد.

براي اين‌كه ميزان سروتونين در خون بالا بماند بهتر است از مواد غذايي داراي كربوهيدرات‌هاي پيچيده كه به‌كندي هضم مي‌شوند استفاده كنيد. كربوهيدرات‌هاي پيچيده عبارت‌اند از برنج، ماكاروني، حبوبات ، سيب‌زميني، نان سبوس‌دار،جو دوسر ، ذرت و... به خاطر داشته باشيد كه مصرف زياد مواد غذايي نشاسته‌اي موجب اضافه‌وزن و چاقي مي‌شود. اما كاهش شديد يا حذف آن جهت كاهش وزن به‌هيچ‌وجه توصيه نمي‌گردد و در يك رژيم غذايي متعادل بايد45  تا 65 درصد انرژي مصرفي ما از كربوهيدرات مخصوص كربوهيدرات‌هاي پيچيده باشد.

سبزي‌ها و ميوه‌ها

سبزي‌ها و ميوه‌ها منبع خوبي از ويتامين C هستند. دريافت كافي ويتامين C در مقابله  با افسردگي و استرس بسيار مهم است.  درواقع، در دوره‌هاي طولاني‌مدت از افسردگي و استرس  ميزان ويتامين  Cدر غده آدرنال  كاهش مي‌بايد.، بنابراين مصرف مواد غذايي  غني از ويتامين C بسيار مهم است. منابع غذايي غني از  اين ويتامين  شامل  انواع مركبات ، كيوي ، توت‌فرنگي ، خربزه ، سبزي‌هايي مانند گوجه‌فرنگي ، فلفل سبز ، انواع فلفل‌هاي دلمه‌اي ،  كلم ، گل‌كلم و ... هست. انواع سبزي‌خوردن نيز منابع خوبي از ويتامين  C هستند. به‌طوركلي تمام انواع سبزي‌ها و ميوه‌هاي تازه كه به‌صورت خام مصرف مي‌شوند حاوي مقاديري ويتامينc هستند. توصيه مي‌شود روزانه 5-3 واحد سبزي و 4-2 واحد ميوه مصرف شود و حداقل يك واحد از سبزي و ميوه مصرفي از منابع غني از ويتامين c باشد. 

آنتي‌اكسيدان‌ها

آنتي‌اكسيدان‌ها تركيباتي هستند كه باعث محافظت در برابر آسيب سلولي ناشي از مولكول‌هايي به نام راديكال‌هاي آزاد مي‌شوند. در هر جا كه نامي از راديكال‌هاي آزاد به ميان مي‌آيد، آنتي‌اكسيدان‌ها به‌عنوان اصلي‌ترين راه مبارزه با آن‌ها و بازسازي سلول‌هاي تخريب‌شده مطرح مي‌شوند. زيرا آنتي‌اكسيدان‌ها باعث از بين بردن راديكال‌هاي آزاد و افزايش ايمني بدن در مقابل انواع بيماري‌ها مي‌شوند.

ادامه مطلب لينك زير:

۱۰ ماده غذايي كه افسردگي را از بين مي‌برند


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۲۴:۳۶ توسط:مبينا موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :